0161-432170

Drinken voor het sporten

Ons lichaam bestaat voor iets meer dan de helft uit water. Aangezien je via urine, zweet en ademhaling vocht verliest, is het logisch dat vocht met regelmaat moet worden aangevuld. Het liefst door het drinken van water.

Als je gaat sporten verbruikt je lichaam extra vocht, daardoor is het raadzaam om voldoende vocht binnen te hebben voordat je start met je training. Als je namelijk gaat sporten terwijl je licht uitgedroogd bent en doorgaat met het verliezen van vocht, word je snel moe. Vocht zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur stabiel blijft, dus als je uitdroogt tijdens het sporten, raakt je lichaam oververhit, waardoor je niet langer in staat bent om je sport goed uit te oefenen.

Check je urine
De beste manier om te controleren of je lichaam voldoende vocht heeft, is naar je urine kijken. Donkergele urine is een teken dat je te weinig hebt gedronken. Drink veel water en zorg ervoor dat je urine lichtgeel van kleur wordt.

Drink voordat je dorst krijgt
Tegen de tijd dat je dorstmechanisme in werking treedt, heb je ongeveer twee procent van je lichaamsgewicht in water verloren. Als je alleen op dorst afgaat, drink je slechts 50 – 75 procent van wat je werkelijk nodig hebt.

Drink vroeg voor het sporten
Drink minstens twee glazen water (400 – 600 ml) twee tot drie uur voor je gaat sporten. Dat is de aanbevolen hoeveelheid.

Maak een gewoonte van drinken
Maak er een gewoonte van om regelmatig te drinken. Streef ernaar minstens acht glazen (1,5 – 2 liter) per dag te drinken, en meer als het warm is of als je gaat sporten. Het is beter om vaker kleine beetjes te drinken dan in één keer een grote hoeveelheid.

Mireille Heijmans

0reacties

12 apr, 2016

Blog

Reacties

Schrijf een reactie

Verzenden