0161-432170

Gevoelig voor prikkels?

Het is ieder jaar hetzelfde. En toch blijft het me verbazen. Als ik na de zomervakantie de supermarkt induik, staat daar op een strategische plek een display te pronken gevuld met pepernoten, speculaas en ander sinterklaassnoepgoed.

Je kunt je afvragen wie er dan al zin dat snoep heeft, maar de snoepindustrie is natuurlijk niet gek. Hoe eerder mensen het zien, hoe eerder en vaker ze het zullen kopen. Vooral als je gevoelig bent voor externe prikkels.

Tot nu toe is het me gelukt om die hele display te negeren. Het mooie herfstweer van de afgelopen weken heeft daar vast bij geholpen! Maar nu de avonden langer worden, liggen die chocolade pepernoten echt naar me te lonken…

Hoe is dat bij jou? Heb jij al gesmuld van die lekkernijen of wacht je tot de sinterklaastijd is aangebroken? Merk je dat het steeds moeilijker wordt om de display voorbij te lopen zonder een zakje in je boodschappenkar te leggen?

Over het algemeen geldt dat je een “externe eter” bent als je gevoelig bent voor prikkels zoals zichtbaarheid van eten (iets lekkers zien of anderen zien eten), beschikbaarheid (blokje kaas bij de kaasafdeling) en geuren (verse bakker).

Herken je jezelf hierin en merk je dat je daardoor vaak te veel en ongezond eet, lees dan gauw deze tips. Ergens beginnen is het beste en als de eerste stap is gezet en je blijft volhouden, wordt het een nieuwe gewoonte. Wil je graag afvallen, dan helpt het zeker als je hier controle over krijgt.

Tips:

  • Maak altijd een boodschappenlijstje en houd je er aan. Dit voorkomt impulsief kopen van te veel en ongezonde etenswaren.
  • Ga nooit met een lege maag boodschappen doen.
  • Koop lekkere (ongezonde) etenswaren alleen voor speciale gelegenheden. Zoals sinterklaassnoepgoed alleen in de sinterklaastijd. Of beter nog: alleen voor pakjesavond.
  • Weet wat er met je gebeurt als je wordt overvallen door heerlijke geuren of verleidelijke displays en verpakkingen. Vraag je dan af of dit is wat je echt wilt. Bedenk ook hoe je je voelt als je het koopt (schuldig? slap?) en als je het niet koopt (trots? blij?).

Heb je nog een andere tip die jou helpt, laat het dan weten!

Mireille Heijmans

0reacties

24 okt, 2016

Blog

Reacties

Schrijf een reactie

Verzenden