0161-432170

Goede voornemens?

Na de hectiek, gezelligheid, etentjes en borrels is de tijd van de goede voornemens weer aangebroken. Natuurlijk is elk moment goed om iets te veranderen dat je anders wilt doen, maar die magische grens van 1 januari is vaak een reden om goede voornemens te benoemen.

Volgens de statistieken staan afvallen en meer bewegen hoog op de wensenlijst van velen, vandaar dat ik het niet kan laten om dit jaar met een aantal tips te beginnen ;-)!

Heb je de eerste stapjes al gezet? Dan mag je alvast trots zijn. Vaak is het eerste begin makkelijk. Je bent het helemaal zat, goed gemotiveerd en wilt het nu echt aanpakken.
Toch is het niet onverstandig om met een plan aan de slag te gaan, zodat je het volhoudt en lekker afvalt, maar ook dat je nieuwe patroon vast onderdeel wordt van je leefstijl.

Hoe pak je dit nou aan?

  • Weet dat afslanken en meer bewegen/sporten niet makkelijk is.
    Het is hard werken en gaat niet vanzelf. Wees daarom ook echt streng voor jezelf. Maar beloon jezelf ook als je goede resultaten hebt behaald.
  • Maak een planning.
    Waarom wil ik afvallen? Welk doel wil ik bereiken en op welke termijn? Op welke dag(en) plan ik een sport- en/of beweegmoment (plan deze tijden daadwerkelijk in je agenda in, zodat je geen smoes hebt om niet te gaan)? Wil ik gebruik maken van een afslankmethode of stop ik met snoepen en kies ik voor gezonde voeding?
  • Wees realistisch.
    Stel haalbare doelen en maak gebruik van tussentijdse streefdoelen. Dat maakt het overzichtelijker en motiveert. Plan dus niet meteen 4 sportmomenten per week in januari als je weet dat dit op langere termijn niet haalbaar is. Dit houdt niemand vol. Begin gewoon bij 1 of bij voorkeur 2 keer. Dat is prima.
  • Gun jezelf tijd.
    Vandaag beginnen en volgende week klaar zijn is geen haalbare strategie. Geleidelijk afvallen, kracht en conditie opbouwen kost tijd. Het resultaat komt echt. Laat je lichaam en geest geleidelijk wennen aan je nieuwe eet- en beweegpatroon, je lijf zal je dankbaar zijn.
  • Geloof in jezelf.
    Een gezondere leefstijl bereiken doe je voor jezelf. Niet voor je buurman of je beste vriendin. Wees trots bij elke stap die je maakt.
  • Omschrijf je eigen valkuilen en moeilijke momenten.
    Door ze te formuleren en alternatieven te bedenken, kun je handelen als je merkt dat het mis gaat.
  • Je staat er niet alleen voor.
    Vraag om steun bij je gezin, collega’s en vrienden/vriendinnen. En voor vragen over voeding en beweging kun je altijd bij ons terecht.

Mireille Heijmans

0reacties

04 jan, 2016

Blog

Reacties

Schrijf een reactie

Verzenden