0161-432170
tips om door te zetten

Tips om door te zetten

 

Yes, je gaat er helemaal voor! Januari is dè maand.  Je hebt je bij ons ingeschreven en je gaat vanaf nu weer lekker sporten en gezond eten. Je gaat er nu echt voor.

En dan is het drie weken later. Nee, je bent niet aan het sporten, maar zit op de bank. Met een koekjestrommel op schoot. Hé, hier klopt iets niet!

Hoe kan dat nou toch? Waarom gaat het steeds weer mis? Tijd om aan de slag te gaan met je mindset en je doelen. Met deze tips zet je de eerste stappen, daarna blijft het een kwestie van doorzetten.

Positief denken

Stel haalbare doelen en schrijf op hoe je deze gaat bereiken. Alles binnen je mogelijkheden, maar wel met dat beetje extra inzet dat nodig is om vol  te houden. Belangrijk is daarbij om positief te denken.
Wel: ‘Ik ga elke week 2 x sporten, omdat ik me fitter wil voelen en omdat het me helpt bij het afvallen’.
Niet: ‘Ik moet 2 x per week sporten, omdat ik anders toch weer niet afval’.
Wel: ‘Ik zeg nee tegen dit stukje gebak, omdat ik resultaat wil zien op de weegschaal’.
Niet: ‘Ik zeg maar nee, want ik mag niet snoepen’.

Delen

Vertel mensen wat je doel is, wat je wilt bereiken. Het delen met anderen maakt het echt en daardoor ga je er serieus tegenaan. Stel je voor dat ze vragen hoe het gaat en je moet toegeven dat je plan mislukt is. Dat wil je toch niet?!
Ook kunnen anderen je motiveren om door te zetten, zeker als het even tegenzit. En wie weet maak je anderen ook enthousiast! Samen aan de slag kan extra steun bieden.

Rust

Naast sporten en gezond eten is rust en ontspanning een absolute must. Zonder die balans blijf je alsmaar doorgaan en worden je doelen en voornemens makkelijk geboycot. Goed voor jezelf zorgen dus en tijd vrij maken voor rust en ontspanning! Je ervaart minder stress en dat is beter voor je gezondheid. Door stress slaap je slecht(er), je maakt makkelijker ongezonde keuzes en het verhoogt ook nog eens je eetlust.
Een goede planning van je weekdagen geeft trouwens ook rust. Zie je een hele drukke dag in je agenda, zorg dan dat je die dag een eenvoudige maaltijd klaar maakt. Of bereid de maaltijd voor, zodat je bij thuiskomst snel klaar bent.

Laat je niet beperken door moeilijke of onverwachte momenten

Niets is makkelijker dan iemand anders of een onvoorzien situatie de schuld te geven dat je bijvoorbeeld niet kunt sporten. Tegenslagen zul je tegen komen. Iemand is onaardig, je moet overwerken of je staat in de file. En wat doe je dan? Bepaal van te voren hoe je ermee om wilt gaan. Moet je op je sportavond overwerken? Ga dan later op de avond een stuk wandelen (is meteen je hoofd leeg na die lange werkdag) of sta de volgende dag vroeger op om te kunnen sporten. Bekijk je mogelijkheden en blijf niet hangen in situaties waar je niets aan kunt doen.
Bedenk ook hoe je wilt omgaan met moeilijke momenten. Soms voel je je misschien moe en wil je alleen maar op de bank hangen en een bak chips eten. Maar eigenlijk wil je dat niet, achteraf heb je spijt. Maak een lijstje met welke momenten voor jou echt moeilijk zijn en bedenk alternatieven.

Gymnasium helpt

Behalve dat we elke dag onze deuren voor je openen, kun je er voor kiezen om je afspraken bij ons in te plannen. Vaak zien we dat dat mensen helpt om toch te komen sporten.
Of je laat je fitnessprogramma veranderen, zodat je nieuwe uitdagingen hebt. Laat het ons vooral weten, wij denken graag met je mee!

Mireille Heijmans

0reacties

25 jan, 2017

Blog

Reacties

Schrijf een reactie

Verzenden