0161-432170

Tips voor een betere stofwisseling

De snelheid van je stofwisseling (of metabolisme) wordt bepaald door verschillende factoren. Denk daarbij aan leeftijd, lengte, geslacht, hormoonhuishouding en erfelijkheid. Het is echter ook mogelijk het proces van energieverbruik te beïnvloeden. Een goed werkende stofwisseling heeft gunstige invloed op je gewicht.
Verhoog je stofwisseling met behulp van deze tips.

Beweeg meer
Dagelijks bewegen is goed en gezond. Dat is inmiddels wel bekend. Het beweegadvies is: 30 minuten matig intensief per dag. Het bestrijdt stress, zorgt dat je fit blijft en het houdt je stofwisseling actief.
Tips om meer te bewegen:

  • Ga op de fiets naar je werk, boodschappen doen, kinderen ophalen, etc.
  • Stap een halte eerder uit de bus of trein.
  • Neem de trap i.p.v. de lift.
  • Loop op en neer als je belt.
  • Maak tijdens je lunchpauze een wandeling.
  • Ga ’s avonds na het eten niet meteen op de bank zitten, maar maak een wandeling, fiets een stuk of ga sporten.

Kweek spiermassa
Spieren verbruiken meer energie dan vet, ook als je niets doet. Bouw je daarom je spiermassa op en blijf dit onderhouden door wekelijks 2 à 3 te sporten.

Neem voldoende nachtrust
Merk je dat je steeds te weinig nachtrust krijgt? Dan raakt je biologische klok behoorlijk in de war en vertraagt je spijsvertering. Je lichaam heeft onder andere meer moeite om koolhydraten te verwerken. Je bloedsuikerspiegel raakt ontregelt en er ontstaat disbalans tussen de hormonen greline (ik heb zin in eten) en leptine (ik heb genoeg gegeten). Slaapgebrek bevordert je eetlust. Wil je je metabolisme een boost geven? Zorg dan dat je voldoende nachtrust krijgt.

Eet genoeg eiwitten
Het verteren van eiwitrijke voedingsmiddelen kost je lichaam meer energie dan vetten en koolhydraten. Zorg er daarom voor dat je hier genoeg van op je dagelijkse menu zet zonder de balans te verliezen wat betreft gezond eten. Eiwit dat je lichaam niet verbruikt wordt namelijk omgezet in vet. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is voor mannen zo’n 60 gram eiwit en voor vrouwen 50 gram. Goede eiwitten zitten in onder andere peulvruchten, noten, tofu, vis, schaaldieren, zuivelproducten, gevogelte en eieren.

Drink genoeg water
Krijg je onvoldoende water binnen? Dan droogt je lichaam uit en vertraagt je stofwisseling. Immers, je lichaam bestaat voor ruim de helft uit water en heeft dat nodig voor allerlei lichaamsfuncties. Van onder andere het regelen van de lichaamstemperatuur, transporteren van voedsel, het zuiveren van je lichaam van afvalstoffen tot je metabolisme optimaal laten functioneren. Maak er een goede gewoonte van om gedurende de dag regelmatig een glas water te drinken. Start ermee vòòr je ontbijt en blijf het de hele dag volhouden. Je hebt ongeveer 1,5 liter per dag nodig.

Eet regelmatig
Wil je je stofwisseling stimuleren? Kies dan voor het gebruiken van 6 maaltijden per dag, 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Hiermee zorg je dat je lichaam continu actief blijft. Vergelijk het maar met een houtkachel waar je telkens een blok hout op gooit. Dan blijft het vuur regelmatig branden. Het menselijke lichaam werkt niet veel anders.
Het Body Support Voedingsprogramma, waar we bij Gymnasium mee werken, is op dit principe gebaseerd.

Stop met lijnen
Streng diëten betekent meestal dat je je calorie-inname fors reduceert. Hierdoor val je snel en makkelijk af. Maar dit ongezonde patroon is schadelijk voor je spiermassa. Als het lichaam te weinig energie via voeding binnenkrijgt, gaat het de spiermassa gebruiken (en dus wordt dit afgebroken).
Bovendien wordt de stofwisseling ontregelt en wordt alle energie opgeslagen als vet.
En na het dieet? Meestal val je terug in oude gewoontes en vliegen de kilo’s er weer aan.
Dus, honger jezelf niet uit, maar eet gezond, gevarieerd, niet te veel en beweeg!

Hulp nodig? Gymnasium heeft de kennis en middelen om je te ondersteunen in dit proces.

Mireille Heijmans

0reacties

02 mrt, 2016

Blog

Reacties

Schrijf een reactie

Verzenden