0161-432170

Veranderen eetgewoontes

Het veranderen van eetgewoontes gaat niet zomaar vanzelf, maar is een proces dat tijd, energie en aandacht vraagt. Als je met afslanken bezig bent, is het goed om jezelf de tijd te gunnen en je lichaam langzaam te laten wennen aan nieuwe gewoontes.

Alleen op die manier kun je blijvend resultaat boeken en zullen nieuwe, gezonde gewoontes een automatisme worden. Realiseer je daarbij wel dat een nieuwe gewoonte pas na ongeveer 6 maanden een automatisme kan worden. Dat betekent dus scherp blijven en volhouden.

Welke rol speelt motivatie bij het veranderen van eetgewoontes?

Motivatie is de kracht van gedragsverandering en het is van groot belang om de motivatie in stand te houden. Voor jezelf is dit een behoorlijke uitdaging, omdat je tijdens het afslankproces tegen moeilijke momenten, keuzes en situaties aanloopt. En iedere keer moet je weer even stilstaan bij wat je doel is, zodat je heel bewust bepaalde keuzes maakt.

Er zijn een aantal factoren die daarbij een rol kunnen spelen:

  • Je eigen gedachte en houding ten aanzien van het nieuwe gedrag dat je wilt bereiken
    Zie je meer voordelen dan nadelen, dan heb je de kracht om de verandering in gang te zetten! Wil je een verandering doorvoeren, geef dit dan (steeds opnieuw) voldoende aandacht, zodat het een gewoonte kan worden. Vind je het bijvoorbeeld moeilijk om voldoende water te drinken, wuif het dan niet weg met “dat lukt me toch niet, ik heb het al zo vaak geprobeerd”, maar verander je attitude, zoek naar de voordelen en gebruik dit om je gedrag te veranderen!
  • Sociale invloeden
    Bepaalde belangrijke mensen in je omgeving (partner, familie, vrienden) kunnen een grote invloed hebben op je gedrag en je keuzes. Je hebt de neiging om je gedrag aan te passen aan wat deze belangrijke personen verwachten. Het is goed om met deze mensen te communiceren wat voor jou belangrijk is (gewichtsverlies, gezonde leefstijl, bewegen) en dat je daarbij steun kunt gebruiken.
  • De verwachting dat je kunt veranderen
    Afslanken is een zeer persoonlijk proces en kan alleen slagen als je zelf overtuigd bent dat je iets kunt, iets wilt of iets juist niet wilt. Kom voor jezelf op en laat je bijvoorbeeld niet overhalen iets te eten, omdat het je wordt aangeboden en je vindt dat je het niet kunt weigeren. Natuurlijk kan dat wel, maar het hoeft ook niet altijd. Zoek daarin je eigen balans.

Ook al ben je misschien zelfstandig bezig met afvallen, steun vanuit je sportomgeving kan heel prettig zijn.
Wij kunnen je bijvoorbeeld wekelijks wegen. We hebben al vaak gemerkt dat dit de motivatie steun kan bieden en mensen helpt om het beter vol te houden.

Mireille Heijmans

0reacties

09 mei, 2016

Blog

Reacties

Schrijf een reactie

Verzenden